tisdag 16 november 2010

Vi är så tacksamma!


Vilken uppslutning, ni alla som hjälpt till på ett eller annat sätt är helt fantastiska. Kan inte nämna alla vid namn för det är så många!!
Vi hade ALDRIG återfunnit henne utan ER hjälp!

Vet inte ens hur jag ska börja berätta. Det har varit så många turer och så lite sömn så jag minns nog inte allt just nu. En del utelämnar jag för en ev rättegång.

LÖRDAG
Det började med att Harley som var hos sina hundvakter Cia & Roffe med familj var ute på en prommis med husse i familjen.
Från ingenstans kommer två hundar fram och attackerar Harley, varvid hon flyr. Allt går så snabbt så Roffe inte hinner göra något. Någon husse eller matte till hundarna syns inte till, det var en stor svart/vit långhårig hund och en schäferblandning.Detta var kl 13.30.
Familjen letar febrilt. Vid 16-tiden kommer Morten och ett gäng frivilliga som vi ringt in. Jag kom vid 17-tiden efter att ha fixat hund och barnvakt.

Vi finkammar området med skallgångskedja ifall hon ligger skadad någonstans efter attacken. Vi hittar inget alls.

Vi utökar sökningsområdet och delar upp oss och går åt olika håll. Vi frågar alla vi möter. Men ingen har sett något. Framåt natten åker alla hem för att sova några timmar för att fortsätta leta när det blir ljust. Alla åker hem utom Morten som stannar vid platsen där hon försvann med bilen och har bakluckan och burdörren öppen ifall hon kommer tillbaka.

SÖNDAG
Tidigt på morgonen börjar sökandet igen, återigen kommer det massor med frivilliga. En del som vi inte ens känner. Vi har nu tryckt upp efterlysningslappar som vi sätter upp överallt.
Vid lunchtid träffar vi ett vittne som säger att en lös schäfer sprang fram till honom vid 13.30-tiden (ca 200m från där hon försvann) i går och att han då ropade till 2 personer som gick bakom honom och frågade om det var deras hund. Nej, svarade dom men tog hunden i halsbandet!!

Vi var nu ca 20 personer som aktivt letade. Andra satt vid telefonen och ringde runt. Någon fick in ett till tips. En missbrukare har synts på medborgarplatsen med en schäfer i rött skärp runt magen.
Vi åker till medborgarplatsen och finkammar området.

Missbrukarna som höll till där sökte vi upp och de visste redan att vi letade efter en försvunnen schäfer. En kvinna sa: om någon hade tagit mina katter hade jag blivit sinnessjkuk. Vi ska göra allt för att hjälpa er!
En av dem kom fram till oss senare och sa att det kan vara en blond kvinna med röda jacka från Högdalen, hon hade gått med en schäfer.

Vi forsatte letandet.
Polisen ringer sent på kvällen om ett tips från ett vittne från Högdalen. Morten, Roffe och Ylva åker dit och letar och pratar med folk. Men inget..

MÅNDAG
På morgonen samlas vi i Högdalen, nu ska det finkammas i områdena mellan Högdalen och Bandhagen. Fler lappar sätts upp och alla vi möter informerar vi.

Sedan får vi information igen från ett vittne som jag inte kan gå in mer på. Detta leder till att även polisen engagerar sig. Dom ringer en misstänkt samt cirkulerar i området.

Senare möter vi ett till vittne som sett kvinnan (med samma signalement) springa iväg när hon möter honom med sina hundar. Hon verkar rädd.
Vi delar upp oss och söker av närområdet.

Ca 30 min senare ringer min telefon, det är Roffe. Han säger orden jag så länge längtat efter att få höra!!! JAG HAR HARLEY !!!!!!!!!!!

Jag bröt i hop totalt. Sedan sprang jag till platsen där hon var hittat (jag var där ca 10 minuter tidigare.
Roffe kom bakom mannen (han hade bara ett 20-tal meter kvar tills mannen var framme i sitt hus)
Han tog tag i Harleys halsband och sa : Det här är inte din hund. Nä sa mannen jag har hämtat den hos en kompis som inte kunde ha kvar den för polisen letar efter den..
Nu kom Morten i antågande mot dem, mannen försökte avvika från platsen. Roffe sa; du stannar här. Är du polis, eller? Frågade mannen, nej sa Roffe. Men han där (nickade mot Morten) ska man akta sig för. När Morten kom fram stod mannen i givakt. När Morten ringde polisen gick mannen upp mot sin lägenhet medans han svor och viftade med armarna.
Gissa om Harley blev glad när hon såg oss alla, alla hussar och mattar =)
Efter att ha hälsat på Harley och gråtit en hel flod så blev jag ARG, och inte lite heller. Jag frågade vart mannen hade tagit vägen, jag ville helt enkelt slå ihjäl honom. Men Morten stoppade mig och sa att polisen ordnar det här dom är på väg. All oro, rädsla, frustration som jag känt under dessa dygn bara bubblade ut.

Polisen kom efter ca 10 minuter. Vi fick berätta vad som hänt sedan gick dom in för att förhöra mannen.

Vi tog Harley direkt till kliniken för fullständig genomgång. Hon gick väldigt stelt i bak. Hon röntgades och det visade inga förändringar. Men man såg att magsäcken var helt tom, hon har inte ätit sen hon försvann. Blodproverna visade på samma sak. I dag åker vi till Anna Holmgren för genomgång av hennes mjukdelar. Harley är väldigt trött förstås men verkar ändå må ok!

Oliwer (4 år) frågade hur vi hittade Harley och jag förklarade att det var en man som hade tagit henne. Så sa han: "Mamma, om du hade ropat på mig då hade jag kommit och dödat honom"

Prinsessan är hemma igen och vi vet inte hur vi ska kunna TACKA er ALLA som hjälpt oss under dessa 2 hemska dygn. NI ÄR FANTASTISKA !!

En för oss okänd kvinna smsade oss på söndagkväll och erbjöd sig att lägga till 1000kr i hittelön till den som kunde lämna uppgifter så att vi kunde hitta Harley. Så att hittelönen skulle bli större. Detta är helt otroligt vilken kvinna!!

Kram på er!!!

14 kommentarer:

Sofie sa...

Hej, följt detta på facebook och er blogg. Vilken mardröm! Det var underbart att läsa igår att hon var hittad.

Anonym sa...

GRATTIS!!!
Kram /Fia

Googles utvecklare är idioter sa...

Vilken historia! Vad skönt att Harley verkar må bra!

Tips:

Klicka "design" från huvudsidan när ni är inloggade, sedan "sidelement", och så "redigera" i rutan "blogginlägg".

Bocka för rutan "delningsknappar".

Fiffisch, ja?

Jessica sa...

Ni anar inte hur fruktansvärt glad jag är för er skull! Blev sååå glad när jag fick reda på att hon var återfunnen! Jag trodde detta skulle vara omöjligt med helt otroligt så kom hon till rätta! Underbart! Ta hand om lilla prinsessan och andas ut nu!
Ha det jättebra! kramar
/Jessica, Enköping

carina sa...

Tack gode gud för att hon är ok prinsessan. Detta är väl bland det värsta som kan hända. Jag förstår dej Anki jag skulle också vilja banka på idioten som tog Harley. Skönt att era mardröms dygn är över:-)Ta hand om Harley och varandra Kramar Carina me Kela o familj

Ingrid sa...

Läste på Facebook om det fruktansvärda som hänt. Så mardrömslikt. Jag förstår att ni "vände upp och ner" på halva Stockholm. Skulle gjort detsamma. Men vilket härligt slut. Hoppas ni hunnit ta igen er nu med alla småvalpar som kräver sitt..;-). Jag har njutit av lugnet före stormen...kanske lugnt max en vecka till..;-).

Hälsningar
Ingrid

Eva-Lena sa...

Underbart att det blev ett lyckligt slut på den här mardrömmen, som vi följt här på FB och i er blogg! Så härligt att hon är hittad!!

Rosa sa...

Hejsan !
har läst på FB om detta och nu er blogg och tårarna rinner när jag läser , så fantastiskt med ett bra slut.
Sköt om er alla

Anonym sa...

WOW! Sitter här och gråter efter att ha läst detta. Skööönt att ni fick ett lyckligt slut!

Petra sa...

Jag ryser hela jag, så härligt att läsa om de glada nyheterna och hela berättelsen. Krama om Harley från oss och ha det gott
Mvh
Petra med hundar
www.hittadjur.se

Priya Sawhney sa...

So glad she was found. When I spoke to Morten on Sunday night I was so impressed by the determination in his voice when he said he would never give up till he found his dog, wish there were more people like that!!! It was really great news that you found her. Congratulations

Anonym sa...

Underbart att hon är hemma igen!
//Linda

EvaH sa...

Gud så skönt att hon hittades och att hon är hemma igen! Jag hade aldrig kunnat vara så där lugn som ni var när hon hittades. Hade blivigt skogstokig. Polisen hade nog fått ta in mig istället ;-)
Kram
Eva & Grindsjön's Xziria

Anonym sa...

Tack gode gud för att hon mår bra. Detta e väl bland det värsta som kan hända. Ja förstår dej Anki ja skulle oxå vilja banka på idioten som tog Harley. Skönt att era mardröms dygn är över:-)Ta hand om Harley och varandra Kramar Sandra med Schäfertiken Haylie :)